تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی - قانون الاکلنگ

قانون الاکلنگ

نویسنده : سارا عرفانیان چهارشنبه 9 دی 1394 10:37 ق.ظ  •    ارسال شده در: کسب و کار و تجارت

قانون الاکلنگ : وقتی کالایی کاملا جدید پدیدار می شود، قلاب کردن یک نام مشهور به آن تقریبا همیشه اشتباه است. دلیل این امر روشن است. یک نام مشهور به این دلیل مشهور است که نماینده و یادآورنده ی مسئله ای است که در ذهن مشتری جایگاهی دارد. یک نام واقعا مشهور، روی بالاترین پله ی نردبانی قرار گرفته است. اگر قرار است کالای جدید موفق باشد، به نردبانی جدید نیاز دارد. نردبانی تازه، اسمی تازه. به همین سادگی.


اما فشارهای همگامم شدن با نام مشهور بسیار زیاد است. « نام مشهور، پذیرفته شده است، مشتریان و خریداران احتمالی، ما و شرکت را می شناسند و اگر نام ما را روی کالای جدید ببینند، احتمال پذیرش آن کالا بسیار بیشتر می شود» چنین منطقی کاملا قاطعانه است. اما تاریخ این تصور گذشته است.

زیراکس تقریبا یک میلیارد دلار برای یک شرکت کامپیوتری سودآور هزینه کرد که اسم کاملا مناسبی مانند سیستم های داده های علمی داشت. بعد چه کرد؟ البته نام شرکت را از سیستم های داده های علمی به سیستم های داده های زیراکس تغییر داد، چرا؟ اشکارا به این دلیل که زیراکس نامی بهتر وشناخته شده تر بود. نه تنها شناخته شده تر، بلکه زیراکس نوعی بازاریابی پرابهت و رمز آلود دارد. زیراکس مانند شرکتی در نقش سیندرلاست، اشتباه نمی کند.

قانون الاکلنگ

وقتی به ذهن خریدار نگاه می کنید، می توانید ببینید کجا اشتباه کرده اید؛ و این همان قانون الاکلنگ است. یک نام نمی تواند نماینده ی دوکالای کاملا متمایز باشد. وقتی یکی از این کالاها بالا می رود، دیگری پایین می آید. زیراکس به معنی ماشین کپی است نه کامپیوتر . زیراکس به اشتباه خود پی برد و فعالیت کامپیوتریش را متوقف کرد و البته ۸۴ میلیون دلار بابت این کار ضرر کرد. هانیز چیست؟ پیش از این به معنای خیارشور بود. جایگاه خیارشور متعلق به هانیز بود و بیشترین سهام را داشت. سپس این شرکت کاری کرد که هانیز معنای سس کچاپ را پیدا کند و بسیار هم موفق شد. هاینز اکنون برند درجه یک در کچاپ است اما چه بر سر سمت دیگر الاکلنگ امد؟ هانیز سرگروهی خیار شور را به ولاسیک واگذار کرد.

زیراکس چیزی بیشتر از یک نام است. زیراکس یک جایگاه است. زیراکس هم مانند کلینکس، هرتز و کادیلاک نماینگر جایگاهی از ارزشی طولانی مدت است. وقتی کسی بخواهد جایگاهتان را بگیرد به اندازه کافی بد است، اما اگر این جایگاه را خودتان بگیرید، دیگر فاجعه است.



برچسب ها: روش های بازاریابی ، قانون الاکلنگ ، قانون الاکلنگ بازاریابی ،
دنبالک ها: پدیده تبار ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 9 دی 1394 10:42 ق.ظ

شنبه 15 مهر 1396 02:07 ق.ظ
ممنون اطلاعات خوبی بود. لطفا اگر اطلاعات کامل تری
دارید در سایت قرار دهید
سه شنبه 11 مهر 1396 01:51 ب.ظ
ممنون از وبلاگ خوبتون
دوشنبه 16 مرداد 1396 01:59 ق.ظ
Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
It will always be helpful to read through articles from other
authors and use something from their web sites.
جمعه 13 مرداد 1396 08:54 ب.ظ
Pretty component of content. I simply stumbled upon your
web site and in accession capital to say that I acquire in fact enjoyed
account your blog posts. Anyway I will be subscribing in your augment and
even I fulfillment you get entry to persistently rapidly.
جمعه 13 مرداد 1396 02:50 ب.ظ
Good day! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us useful information to work on. You have done a wonderful job!
شنبه 7 مرداد 1396 10:36 ق.ظ
Appreciate this post. Let me try it out.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر